U kunt zelf steeds meer (digitaal) regelen vanuit huis. Denk aan de aangifte van uw inkomstenbelasting, internet bankieren of het plaatsen van een bestelling in een webshop. Ook in ons ziekenhuis krijgt u steeds meer mogelijkheden om zaken rondom uw zorg zelf te regelen, bijvoorbeeld via MijnSKB. We spraken hierover met verpleegkundig specialisten Anoek Forkink en Renata Gierkink: “Het wordt vaak snel gezien als afstand, maar het biedt juist mogelijkheden om dichterbij de patiënt te komen”
Digitalisering, een term die niet bij iedereen altijd direct positieve reacties oproept. Toch is het nodig, omdat tijden veranderen. Ook in de zorg. Zo groeit de vraag naar zorg, stijgen de kosten en blijft het aantal zorgmedewerkers gelijk. Digitalisering wordt dan ingezet als hulpmiddel om bepaalde werkzaamheden beter in te richten. Zo kunnen we meer tijd en aandacht geven aan goede én persoonlijke zorg. Ook in ons ziekenhuis krijgt u steeds meer mogelijkheden om zaken rondom uw zorg zelf digitaal te regelen. En voor bepaalde zorg of afspraken kunt u zelfs thuisblijven. Renata en Anoek: “Wij merken steeds vaker dat patiënten ons via een digitale weg benaderen. Ze sturen bijvoorbeeld een e-consult, dit is een soort e-mail, via MijnSKB. Langzaam komt hier steeds meer vraag naar. Het contact tussen de patiënt en de zorgverlener wordt makkelijker. De afstand wordt eigenlijk kleiner en we zijn dichterbij de patiënt.”