Ga direct naar inhoud

"We kijken echt per kind wat het nodig heeft"

Kennismaken met de medisch pedagogisch zorgverleners

Gepubliceerd op: 18 oktober 2022

Cock, Elif, Linda en Sara vormen samen het team van medisch pedagogisch zorgverleners. Zij zorgen ervoor dat een ziekenhuisopname kindvriendelijk verloopt en de ontwikkeling van het kind zo min mogelijk te lijden heeft onder het feit dat het in het ziekenhuis is. Samen vertellen de enthousiaste dames over hun werk: “Wij hebben echt het leukste vak!”

Het vak van medisch pedagogisch zorgverlener ontwikkelt zich daardoor snel. “Waar vroeger vooral de speelkamer onze werkplek was, is dat nu het hele ziekenhuis. Ook is er nu meer aandacht voor preventie en traumahulpverlening.” Cock weet dat maar al te goed. Met haar 42 jaar ervaring is zij de oude rot van het team. Cock heette eerst speeljuf, daarna spelobservatrice en pedagogisch medewerker, maar inmiddels medisch pedagogisch zorgverlener. “Zo zie je maar dat ons vak veel breder is geworden.” 

De rol van medisch pedagogisch zorgverlener

Het team waarborgt de ontwikkeling, opvoeding en het dagelijks functioneren van kinderen en jongeren in de leeftijd van 0 tot 25 jaar tijdens ziekte, opname en behandeling. “We willen dat alles zo prettig mogelijk verloopt, voor zowel het kind als het gezin, met zo min mogelijk stress.” Dit gaat bijvoorbeeld om kinderen die voor een operatie of onderzoek komen, maar ook onrustige baby’s en jongeren met een eetstoornis. “Vooral ook de omgeving van het kind is belangrijk. Ouders spelen een belangrijke rol in hoe het kind zich voelt. Als een ouder rustig is, zie je dat het kind dat vaak ook is.”

Divers werk 

“Het werk is heel divers. Zoals voorbereiden op ingrepen, afleiden, verwerkingsspel, helpen bij onrustige baby’s, deelnemen aan besprekingen en artsenvisites, maar ook observeren en signaleren. We kijken echt per kind wat het nodig heeft. We hebben bijvoorbeeld pleisters met verdovende zalf erin. Als een kind komt voor bloedafname, zijn wij grote voorstanders voor zo’n pleister, want dat kan écht het verschil maken. Laatst riep een kind tijdens de afname lachend: ‘Wat is er met jullie naalden aan de hand! Ik voel helemaal NIETS!’ Voor zo’n succeservaring doe je het.” Ook zorgen ze ervoor dat onderzoeken zoveel mogelijk in de onderzoekskamer plaatsvinden. De rest blijft dan een ‘veilige plek’. 

Het vak verveelt nooit

Elke minuut is anders. Dat maakt dat hun vak nooit verveelt, ontzettend leuk is en uitdagend blijft. “Iedere dag andere kinderen, doelgroepen, problematiek en ouders. Gepland en ongepland. Bijvoorbeeld een kindje vanaf de bloedafnamepost, dat wij met behulp van focustaal moeten voorbereiden. Dat is positief taalgebruik, waarmee je veel angst, pijn en stress weg kan nemen. Focustaal heeft ons vak echt verbonden met onder andere de verpleging en kinderartsen, die dat ook steeds meer toepassen. En dat gaat ontzettend goed!”

Fijne samenwerking

Sowieso gaat de samenwerking met verpleging, kinderartsen, maar ook bijvoorbeeld met zorgassistentes, orthopedagogen en medewerkers van het laboratorium heel goed. “Ze weten ons steeds beter te vinden. Het werk is niet meer alleen klinisch (kinderen die opgenomen zijn), maar ook poliklinisch (afspraak in het ziekenhuis). Van een orthopedagoog die om ondersteuning vraagt bij het voorbereiden van een kind die naar een ouder gaat op de Intensive Care, tot een kinderarts die ons inschakelt bij kinderen met bijvoorbeeld angsten of autisme.”

Trots team

“We hebben een hartstikke leuk team. We werken zelfstandig. Al onze activiteiten en bevindingen leggen we vast in het elektronisch patiënten dossier. Zo kunnen wij, en andere behandelaars van de patiënt, altijd teruglezen wat er is afgesproken. We zijn echt heel trots op ons vak. En het ziet er waarschijnlijk over tien jaar weer heel anders uit. Het is gewoon het leukste vak in het ziekenhuis!”

Direct naar