Activiteiten
Gepubliceerd op: 18 april 20252022
Beleidsplan 2022-2024
De leidraad voor het werk van de cliëntenraad (CR) vormt het beleidsplan 2022-2024. Hoog op de agenda staat het realiseren van een patiëntenpanel. Zoals het er nu voorstaat zal een dergelijk panel rond maart/april een feit zijn. Het is nu vooral zaak voldoende panelleden te vinden. Aan de hand van peilingen verwacht de CR een beter beeld te krijgen van wat er leeft en speelt onder de cliënten. De toenemende digitalisering binnen het SKB vormt de kern van de eerste peiling. De CR vindt dat digitalisering een goede zaak is en in het belang van de cliënt, maar dit mag niet ten koste gaan van cliënten met een taalachterstand of minder ervaring op digitaal gebied.
Enige tijd geleden besloot de Medisch Specialistische Coöperatie (MSC) zich toch aan te sluiten bij de bestaande cliëntenraad. Aanvankelijk vreesde men dat de vorming van één cliëntenraad zou leiden tot belangenverstrengeling. De MSC en de huidige cliëntenraad bespreken sinds enkele weken op welke wijze de nieuwe cliëntenraad wordt vormgegeven.
Poli van de toekomst
De CR stemde in met het visie document 'Poli van de toekomst' die tot een meer patiëntengerichte polikliniek moet leiden. De leden van de CR zijn enthousiast over dit initiatief. Aan een goed en vooral actueel elektronisch patiëntendossier hecht de CR veel belang.
Er zijn gesprekken geweest tussen de RvB en enkele andere organisaties, waaronder de zorgorganisatie Marga Klompé. De CR meent dat een vorm van samenwerking in het belang is van de cliënten. De RvB wordt dan ook door de CR geadviseerd over te gaan tot samenwerking met Marga Klompé. Tevens is het de bedoeling, dat er begin van het nieuwe jaar weer een dialysecentrum wordt opgestart.
Vriesverse maaltijden
Een positief advies gaf de CR over het besluit, om met ingang van januari over te stappen naar vriesverse maaltijden voor alle patiënten. Een delegatie, met onder meer een lid van de CR, bracht een bezoek aan de Sensire locatie De Lunetten waar men al veel ervaring heeft met deze maaltijden. Ter plaatse zag de delegatie dat de vriesverse maaltijden een zeer goed alternatief zijn voor de huidige maaltijden.
Parkeerbeleid
De cliëntenraad heeft ingestemd met het nieuwe parkeerbeleid. De CR vindt het ongewenst dat patiënten en begeleiders van de SEH en de huisartsenpost naar de hoofdingang moeten lopen om een uitrijdkaart te halen. Het advies van de CR om deze patiënten de gelegenheid te geven bij de balie van de SEH een uitrijdkaart te halen is door de RvB overgenomen.
In het SKB zijn meerdere nieuwe clustermanagers aan de slag gegaan. Met het merendeel heeft de CR inmiddels een gesprek gehad. Deze gesprekken en die met (inmiddels voormalig) bestuurder Inge de Wit zorgen ervoor dat de CR voortdurend op de hoogte blijft van actuele ontwikkelingen in het SKB.
2021
Verbetering van de patiëntenzorg
Er is een huishoudelijk reglement opgesteld en een werkplan voor de komende twee jaar vastgesteld. De CR volgt actief het SKB Programma Innovatie en Transformatie van Zorg (de SPITZ-projecten). Deze moeten bijdragen aan de verbetering van de patiëntenzorg. Daarnaast is er het afgelopen halfjaar veel tijd gestoken in het beoordelen van het toekomstplan van het SKB. Natuurlijk lag daar vanuit de CR de nadruk op het patiëntenbelang.
Het voornemen om samen met het Medisch Specialistisch Coöperatief een Cliëntenraad (MSC) te vormen is niet uitgevoerd. Het MSC vreest voor belangenverstrengeling.
Digitalisering
Er zijn veel ontwikkelingen op het gebied van de digitalisering. De CR volgt deze ontwikkelingen op de voet en hamert erop dat deze niet ten koste mogen gaan van de bereikbaarheid van de zorg in het algemeen. De CR ziet wel in dat een verdergaande digitalisering nodig is en dat forse investeringen op dat vlak noodzakelijk zijn. De website van het SKB krijgt extra aandacht van de CR. Voortdurend wordt gekeken waar verbeteringen kunnen worden aangebracht de site meer toegankelijk te maken.
De CR heeft een werkplan opgesteld waarin de doelen voor de komende twee jaar zijn vastgelegd. Daarnaast heeft de CR het voornemen om een cliëntenpanel op te zetten. Deze moet de CR meer inzicht verschaffen in de wensen van de cliënten in het verzorgingsgebied. Ook het versterken van de samenwerking met netwerkpartners heeft onze aandacht.