Ga direct naar inhoud

Privacyverklaring patiënten

Het Streekziekenhuis Koningin Beatrix (hierna SKB) gevestigd in Winterswijk gaat zorgvuldig om met uw persoonsgegevens en houdt zich aan de regels die in de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) staan. Deze wet helpt de privacy van u te beschermen. Via deze privacyverklaring willen wij u zo goed mogelijk informeren over welke persoonsgegevens wij verzamelen, hoe wij deze gebruiken en met welk doel. Daarnaast staat in deze verklaring welke rechten u heeft, hoe u deze kan uitoefenen en bij wie u een klacht kan indienen. Wij raden u aan deze verklaring zorgvuldig te lezen.

Om u goede zorg te bieden is het noodzakelijk dat wij een dossier van u bijhouden. In dit dossier zitten persoonsgegevens van u. Deze verklaring is van toepassing op gegevens die wij van u als patiënt verwerken voor de zorgverlening en voor noodzakelijke bedrijfsvoering daarvan.

Korte uitleg over de begrippen uit de AVG

Persoonsgegevens
Persoonsgegevens zijn gegevens die iets vertellen over u of die met u in verband kunnen worden gebracht. Uw naam, telefoonnummer en uw e-mailadres zijn voorbeelden van persoonsgegevens. Maar ook het IP-adres van uw computer, uw huisadres of uw burgerservicenummer (BSN).

Bijzondere persoonsgegevens
Sommige persoonsgegevens zijn extra gevoelig, omdat de verwerking ervan grote impact kan hebben op uw privacy. Voorbeelden hiervan zijn gegevens over uw gezondheid, ras of seksuele geaardheid. De wet legt strengere eisen op aan de verwerking van dit soort gegevens en deze mogen alleen gebruikt worden in situaties die door de wet genoemd zijn.

Betrokkene
Wanneer wij gegevens van en over u verwerken bent u de ‘betrokkene’. 

Verwerken 
Met ‘verwerken’ bedoelen we bijna alles wat met gegevens gedaan kan worden. Denk aan verzamelen, inzien, bewaren, aanpassen, delen of verwijderen. 

Verwerkingsverantwoordelijke
Wij zijn de ‘verwerkingsverantwoordelijke’, daarmee verantwoordelijk voor (bijna) alles wat wij met uw gegevens doen.  In de dagelijkse praktijk kunnen uw gegevens verwerkt worden door bijvoorbeeld artsen, verpleegkundigen, apothekers en medewerkers van de zorgadministratie. De Raad van Bestuur is uiteindelijk eindverantwoordelijk. 

Reikwijdte
In deze verklaring valt onder ‘SKB’ of ‘wij' elke afdeling of onderdeel van het ziekenhuis waar persoonsgegevens van u worden verwerkt.

Welke persoonsgegevens verwerkt het SKB?
add

Hieronder beschrijven wij welke categorieën persoonsgegevens wij verwerken van patiënten. Niet alle verwerkingen vinden altijd plaats bij elke patiënt.

Gewone persoonsgegevens

  • Identiteitsgegevens zoals voornaam, achternaam, burgerlijke staat, geboortedatum, geslacht, BSN¹, foto en kopie ID-kaart².
  • Contactgegevens zoals straatnaam, huisnummer, woonplaats, land, postcode, telefoonnummer, e-mailadres.
  • Contactgegevens van contactpersonen.
  • Gegevens over uw zorgverzekering en zorgverzekeraar.
  • Gegevens over uw huisarts.
  • Gegevens over uw apotheek.
  • Gegevens over uw tandarts.
  • IBAN
  • Technische gegevens zoals internetprotocol-adres (IP-adres) en uw inloggegevens.
  • Cookies en trackinggegevens zoals gegevens over welke pagina's u hebt bezocht voordat u op onze websites terechtkwam of waar u naartoe bent gereisd nadat u onze website hebt bezocht. Voor meer informatie verwijzen wij naar onze cookieverklaring.

 

Bijzondere persoonsgegevens

  • Gezondheidsgegevens zoals allergieën, behandelverslagen, diagnoses, medicijnen, functionele en mentale status, etc. Dit zijn persoonsgegevens die direct of indirect betrekking hebben op uw lichamelijke en/of uw geestelijke gesteldheid.
  • Gegevens over seksueel gedrag voor zover van belang voor de behandeling.
  • Gegevens waaruit ras of etniciteit blijkt voor zover dit noodzakelijk is voor de behandeling.
  • Gegevens over religieuze of levensbeschouwelijke overtuiging voor zover dit noodzakelijk is voor de behandeling.
  • Genetische gegevens zoals resultaten van bepaalde onderzoeken.


¹Het is een wettelijke verplichting dat we uw BSN opnemen in de administratie en controleren via een identiteitsbewijs.
²Wij verwerken tijdelijk een kopie van uw ID-kaart om uw identiteit te controleren. Hiermee controleren we of u bent wie u zegt te zijn. Na voldoening van het verzoek wordt de kopie verwijderd.

Hoe veramelt het SKB uw persoonsgegevens?
add

Wij verzamelen uw gegevens op verschillende manieren en via verschillende kanalen:

  • Gesprek met hulpverlener: wat u (of uw wettelijk vertegenwoordiger) over uw gezondheid vertelt aan de arts. Deze informatie kan verwerkt worden met AI-toepassingen zoals spraakgestuurd rapporteren.
  • Uitslagen op basis van lichaamsmateriaal: de gesteldheid van uw gezondheid gebaseerd bijvoorbeeld op bloedafname.
  • Uitslagen op basis van beeldvorming: de gesteldheid van uw gezondheid gebaseerd op bijvoorbeeld een scan of foto.
  • Diagnostiek: het vaststellen van uw ziektebeeld en verslagen door betrokken hulpverleners.
  • Gemeente: wij verzamelen uw adresgegevens uit de gemeentelijke basisadministratie.
  • Apotheek: gegevens die u deelt met onze apothekers.
  • Doorverwijzend zorgverlener: de informatie die wij ontvangen van de zorgverlener die u heeft doorverwezen naar het SKB.
  • Websites: de technische informatie zoals het IP-adres van uw computer en informatie die u achterlaat op websites die beheerd worden door of voor het SKB.
  • Patiëntportaal: de gegevens die u invult of wijzigt het MijnSKB portaal.
  • Mobiele app: de gegevens die u invult of wijzig in de HiX patiënten app.
  • E-mail en andere elektronische berichten: elektronische communicatie tussen u en medewerkers van het SKB.
  • Klantenservice: gegevens die u deelt met onze medewerkers via telefoongesprekken met ons klantcontactcenter of gesprekken aan de balie.
  • Diverse (digitale) formulieren, zoals:
      •      Registratieformulier voor MijnSKB;
      •      Registratieformulier voor bijeenkomsten, informatieavonden en symposia;
      •      Formulier opvragen, wijzigen of vernietigen van uw gegevens;
      •      Klachtenformulieren;
      •      Incidentformulieren;
      •      Meldingsformulier overlijden.
Voor welke doeleinden vewerkt het SKB persoonsgegevens?
add

Het SKB verwerkt uw persoonsgegevens alleen voor specifieke beschreven doelen op basis van een wettelijke grondslag uit de AVG. Hieronder beschrijven wij waarvoor we uw persoonsgegevens verwerken. Naast het doel geven wij ook aan op welke grondslag in de AVG wij een beroep doen om deze persoonsgegevens te mogen verwerken.

Zorgverlening en zorgprocesondersteuning
Doel: goede, tijdige en veilige organisatie en uitvoer van zorgprocessen ten behoeve van de behandeling van de patiënt.

Wij verwerken uw persoonsgegevens voor de diagnostiek, het opstellen van een behandelplan, uitvoeren van behandelingen, het voeren van het dossier en nazorg. Wij doen dit op basis van de geneeskundige behandelovereenkomst zoals beschreven in de Wet Geneeskundige Behandelingsovereenkomst (WGBO) en daarmee dus de grondslag uitvoering van overeenkomst. Zonder deze gegevens is het niet mogelijk om zorg aan u te verlenen. Indien het een noodgeval betreft en u niet in staat bent om een behandelovereenkomst aan te gaan, verwerken wij uw gegevens op basis van de grondslag vitaal belang.

Voor goede zorgverlening moet het SKB aan diverse verplichtingen voldoen zoals het voeren van een dossier waar al uw behandelingen in worden bijgehouden. Het SKB houdt al uw gegevens bij elkaar in het elektronische patiëntendossier (EPD), dit doen wij volgens de verplichtingen uit de WGBO en dus op basis van de grondslag wettelijke verplichting.

Samenwerking met externe zorgverleners
Doel: het mogelijk maken van goede, samenhangende en continue patiëntenzorg.

Wij kunnen gegevens zoals medische dossiers, behandelgeschiedenis, diagnoses, zorgbehoeften, en andere zorg gerelateerde informatie delen met externe zorgverleners en instanties om goede zorg mogelijk te maken. Onze zorgverleners en medewerkers hebben een wettelijke geheimhoudingsplicht. Wij beroepen ons op de grondslag toestemming.

Gegevens delen met instanties
Doel: doen van verplichte meldingen en meewerken aan onderzoeken.

In een aantal gevallen zijn wij verplicht om uw gegevens te delen met officiële instanties zoals toezichthouders en opsporingsdiensten. Hieronder vallen bijvoorbeeld:

  • Uitbraak van een infectieziekte melden aan de GGD op basis van de Wet publieke gezondheid.
  • Meewerken aan fraudeonderzoeken van zorgverzekeraars op basis van de Zorgverzekeringswet.
  • Meewerken aan onderzoeken van de Inspectie gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) op basis van de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg en Algemene wet bestuursrecht.
  • Meewerken aan onderzoeken van de Nederlandse Zorgautoriteit en Fiscale inlichten- en opsporingsdienst op basis van de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg en Wet marktordening gezondheidszorg.
  • In uitzonderlijke gevallen kunnen er gegevens aan de politie of openbaar ministerie verstrekt worden.


Bij het delen van patiëntgegevens aan instanties voor onderzoeks- of opsporingsdoeleinden worden de principes van proportionaliteit, subsidiariteit en evenredigheid toegepast zodat de impact op uw privacy zo klein mogelijk blijft. Voor deze verwerkingen doen wij een beroep op de grondslag voldoen aan een wettelijke verplichting.

Identificatie en voorkomen van fraude 
Doel: controleren van identiteit van een patiënt en het voorkomen van persoonsverwisselingen.

Wij verwerken gegevens met betrekking tot uw identiteit (zoals het BSN en een kopie van het legitimatiebewijs) om persoonsverwisselingen tussen patiënten te voorkomen. Hiermee zorgen we dat we alleen uw gegevens in uw dossier opslaan. De wettelijke basis voor het gebruik van een kopie van uw legitimatiebewijs en uw BSN is de Zorgverzekeringswet en de Wet aanvullende bepalingen verwerking persoonsgegevens in de zorg (Wabvpz). De grondslag is dus voldoen aan een wettelijke verplichting. Wij zijn wettelijk verplicht te controleren of u degene bent die bij het BSN hoort.

Financiële afhandeling, declaratie en facturatie van zorg
Doel: het verwerken van de bijbehorende financiële verplichtingen van geleverde zorg.

Geleverde zorg brengt kosten met zich mee. Het voldoen van deze kosten maakt onderdeel uit van de geneeskundige behandelovereenkomst. Wij verwerken uw gegevens hiervoor dus op basis van de grondslag uitvoering van overeenkomst. Daarnaast zijn wij verplicht om uw gegevens door te geven aan uw zorgverzekeraar voor gedeclareerde zorg op basis van de Zorgverzekeringswet. De grondslag hiervoor is dus voldoen aan wettelijke verplichting. De grondslag voor het gebruik van het BSN is ook voldoen aan een wettelijke verplichting (Wabvpz en Zorgverzekeringswet).

Wetenschappelijk onderzoek of statistiek
Doel: Vergroten van medische kennis en verbeteren van zorg op lange termijn.

Wetenschappelijk onderzoek kan alleen plaatsvinden als patiënten hieraan willen meewerken. Voor deelname aan wetenschappelijk onderzoek wordt uw toestemming gevraagd. Wij beroepen ons op de grondslag toestemming. Wij verwerken restmateriaal van patiënten anoniem in het MCA-lab. Als u dit niet wilt, kunt u hier bezwaar tegen maken.

Beschermen van uw en onze veiligheid
Doel: Zorgen voor een veilige omgeving voor patiënten, bezoekers en medewerkers.

Wij passen cameratoezicht toe voor de beveiliging van de gebouwen en eigendommen van het ziekenhuis. Wij verwerken uw gegevens voor toegangsregistratie en logging zodat we de beschikbaarheid van de netwerkinfrastructuur kunnen beveiligen. Wij beroepen ons voor deze verwerkingen op de grondslag gerechtvaardigd belang.

Kwaliteitsbewaking en kwaliteitsverbetering
Doel: Verbeteren van zorgkwaliteit en patiëntveiligheid.

Het is van algemeen belang dat patiëntgegevens ook kunnen worden gebruikt voor verbetering van het zorgproces. Alleen zo kan de gezondheidszorg op een kwalitatief hoog peil worden gehouden. Wij zijn verplicht vanuit de Wet kwaliteit klachten en geschillen zorg om de kwaliteit van de zorg systematisch te bewaken en te verbeteren. In het kader hiervan nemen wij deel aan (landelijke) kwaliteitsregistraties. Uw gegevens kunnen hiervoor gebruikt worden. Wij beroepen ons op de grondslag voldoen aan wettelijke verplichting.

Onderzoek en afhandeling van vragen, klachten, claims, (mogelijke) incidenten en calamiteiten
Doel: Adequaat reageren op vragen en klachten, onderzoeken en oplossen van (mogelijke) incidenten en calamiteiten, en voldoen aan meldplichten.

Wij kunnen uw persoonsgegevens verwerken om adequaat te reageren op uw vragen en klachten, en om (mogelijke) incidenten te onderzoeken zodat wij inbreuken in de beveiliging (inclusief datalekken) kunnen dichten en ervan kunnen leren om toekomstige incidenten te voorkomen. Ook voeren wij steekproefcontroles uit op de logging. Wij beroepen ons hiervoor op de grondslag gerechtvaardigd belang. Voor zover nodig voor goede kwaliteit van zorg, zijn wij volgens de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg verplicht om een register bij te houden van incidenten. Daarnaast hebben wij een meldplicht voor datalekken op grond van de AVG. Wij beroepen ons hiervoor op de grondslag voldoen aan een wettelijke verplichting

Profilering en geautomatiseerde besluitvorming
Het SKB maakt geen gebruik van profilering en er vindt geen geautomatiseerde besluitvorming plaats.

Met wie delen wij uw gegevens?
add

In principe delen wij geen gegevens van u aan anderen zonder uw toestemming. Alleen zorgverleners die betrokken zijn bij uw behandeling hebben toegang tot uw gegevens. Ook medewerkers die bijvoorbeeld de kwaliteit van de zorg beoordelen kunnen inzage hebben in uw gegevens als dat nodig is om hun werk te doen. 

Wel zijn er uitzonderingen op de hoofdregel. Wij delen uw gegevens zonder uw toestemming aan:

  • Andere zorgverleners of zorginstellingen zoals, medisch specialisten, laboratoria, uw huisarts, verzorgingsinstelling of apotheek. Deze gegevens gaan over uw behandeling en het delen is ook noodzakelijk voor uw behandeling.
  • Onderzoeksinstellingen of derden die worden of zijn betrokken bij wetenschappelijk onderzoek. Dit kan alleen als u hiervoor toestemming heeft gegeven of wanneer u hier, in geval van gepseudonimiseerde of geanonimiseerde gegevens, geen bezwaar tegen heeft gemaakt.
  • Als er gegevens worden opgevraagd door een wettelijk vertegenwoordiger die door de rechter is aangewezen zoals een mentor.
  • Wanneer u iemand schriftelijk heeft gemachtigd om gegevens op te vragen of in te zien zoals een partner, familielid of een advocaat.
  • Op grond van een wettelijk voorschrift, zoals de plicht om bepaalde infectieziektes te melden, de plicht om een verklaring van overlijden af te geven of om gegevens door te geven aan de zorgverzekeraar om geleverde zorg te financieren.
  • Wanneer er gevreesd moet worden voor een ernstig nadeel of gevaar voor uw gezondheid of die van een derde.
  • Kwaliteitsregistraties. Alleen gegevens die niet te herleiden zijn tot een persoon zullen gedeeld worden.
  • Uw zorgverzekeraar ontvangt een DBC (financiële code) voor het verrekenen van de zorgkosten.
  • Voor zover noodzakelijk voor onze dienstverlening. Soms kan het nodig zijn om uw gegevens te delen met organisaties of personen die voor ons werkzaamheden verrichten of waar we mee samenwerken, zoals de ICT-leveranciers voor het onderhoud en beheer van onze informatievoorziening of ingeschakelde ZZP’ers. Deze organisaties of personen hebben wij zorgvuldig geselecteerd en met hen zijn duidelijke afspraken gemaakt over geheimhouding en beveiliging.
Hoe beschermen wij uw gegevens?
add

Wij hechten grote waarde aan de bescherming van uw persoonsgegevens. Wij treffen uitgebreide maatregelen om ervoor te zorgen dat uw gegevens veilig worden opgeslagen, niet verloren gaan en niet toegankelijk zijn voor onbevoegden.

Het SKB werkt volgens de NEN-7510 norm, de landelijke standaard voor informatiebeveiliging in de zorg. Binnen onze systemen is zorgvuldig vastgelegd wie toegang heeft tot uw medisch dossier. Alleen medewerkers die deze informatie nodig hebben voor de uitvoering van hun werkzaamheden krijgen inzage. Iedere inzage wordt automatisch geregistreerd en er vinden logcontroles plaats.

Wij hanteren een intern beleid voor de toepassing van AI-technologie zodat deze technologie verantwoord wordt ingezet en u daardoor niet wordt benadeeld.

Daarnaast zijn alle medewerkers van het SKB gebonden aan een geheimhoudingsplicht. Dit betekent dat zij vertrouwelijk omgaan met alle informatie die zij over u verkrijgen.

Ook externe partijen die namens het SKB persoonsgegevens verwerken, zijn verplicht om dezelfde technische en organisatorische beveiligingsmaatregelen te treffen. Deze afspraken zijn vastgelegd in (verwerkers)overeenkomsten, zodat uw privacy ook buiten onze organisatie gewaarborgd blijft.

Hoe gaat het SKB om met datalekken?
add

Inbreuken op de beveiliging van persoonsgegevens (ook wel datalekken genoemd) nemen wij zeer serieus. Deze meldingen worden altijd onderzocht door de privacy officer en waar nodig worden de information security officer en functionaris gegevensbescherming betrokken. Wij registreren datalekken altijd intern en melden deze bij de Autoriteit Persoonsgegevens indien wij een risico voor de betrokkenen zien.

Daarnaast hebben wij transparantie hoog in het vaandel en informeren wij meestal ook betrokkenen van wie de gegevens zijn. Incidenten worden altijd gebruikt als leermoment om verbeteringen aan te brengen zodat soortgelijke gebeurtenissen in de toekomst kunnen worden voorkomen.

Ten slotte maken wij strenge afspraken met externe organisatie die namens ons persoonsgegevens verwerken en wij verplichten hen contractueel om gepaste beveiligingsmaatregelen te nemen en datalekken zo snel mogelijk bij ons te melden.

Hoe lang bewaren we uw gegevens?
add

Medisch dossier
Wij bewaren uw medisch dossier 20 jaar vanaf het moment dat de laatste wijziging aan uw dossier is aangebracht. Dit is een wettelijke verplichting vanuit de Wet geneeskundige behandelingsovereenkomst (WGBO). Voor minderjarigen begint de bewaartermijn van 20 jaar te lopen vanaf de meerderjarigheidsgrens (achttien jaar), dit betekent dat een dossier bewaard blijft tot het 39e levensjaar is bereikt.

Wij kunnen uw gegevens langer bewaren als het nodig is om u goede zorg te geven of als dat het belang van een ander dient. Dit kan bijvoorbeeld zijn wanneer u behandeld wordt voor een erfelijke aandoening of wanneer de gegevens beschikbaar moeten zijn voor een juridische procedure. U kunt ons ook zelf verzoeken om uw gegevens langer te bewaren.

Als u een verzoek doet om uw informatie te wissen kan het zijn dat wij uw informatie korter dan 20 jaar bewaren. In sommige gevallen kunnen wij uw gegevens anonimiseren waarna we deze langer mogen bewaren, in deze gevallen is de informatie niet meer naar u te herleiden.

Spraakgestuurd rapporteren
Er kan gebruik gemaakt worden van spraakgestuurd rapporteren om gesprekken tussen u en uw hulpverlener op te nemen zodat hier een automatisch verslag van kan worden gemaakt. Indien dit gebruikt wordt, wordt de opname niet langer dan drie dagen bewaard.

Camerabeelden
De opnames van de beveiligingscamera’s in en rondom het SKB worden zeven dagen bewaard.

Klachten- en incidentdossiers
Wij bewaren de dossiers omtrent klachten 10 jaar en dossiers omtrent incidenten 5 jaar. Het is mogelijk dat wij bepaalde dossiers langer bewaren, in dat geval worden de dossiers geanonimiseerd en zijn ze niet meer herleidbaar tot specifieke personen.

Logginggegevens
Wij bewaren logginggegevens vijf jaar. Wij zijn verplicht om logginggegevens minimaal vijf jaar te bewaren¹.

Financiële dossier
Wij bewaren uw IBAN zeven jaar als het gaat om onverzekerde zorg.

Verder hanteren wij het principe dat wij uw gegevens niet langer bewaren dan strikt noodzakelijk voor het doel waarvoor ze zijn verzameld.
 
¹Staatscourant 2019 nr. 38007 10 juli 2019

Welke rechten heb ik?
add

Recht op privacy en gegevensbescherming
Wij leggen persoonlijke en medische gegevens van u vast in het belang van uw behandeling. In principe mag alleen met uw toestemming informatie over u aan derden worden gegeven. Een zorgverlener mag niet meer gegevens vragen en schriftelijk vastleggen dan voor een goede diagnose en behandeling noodzakelijk zijn.

Het recht op privacy houdt nog meer in. Medische handelingen moeten worden uitgevoerd zonder dat andere personen, die niet bij uw behandeling zijn betrokken, dat kunnen zien.

Dat geldt ook voor het bespreken van uitslagen van onderzoeken en informatie over uw behandeling. U kunt vragen om een gesprek met uw behandelend arts in een aparte ruimte te voeren. Wij proberen uw privacy zoveel mogelijk te respecteren. Het SKB heeft hierover afspraken gemaakt, die zijn vastgelegd in het privacyreglement. U kunt dit reglement op verzoek inzien.

De medewerkers in het ziekenhuis zijn zich bewust van hun verantwoordelijkheid rondom uw privacy. Afspraken daarover liggen vast in de arbeidsovereenkomst met de werknemer en in een gedragscode voor de werknemer. Al onze medewerkers zijn wettelijk verplicht om uw persoonsgegevens geheim te houden. Als hoofdregel geldt dat alleen uw behandelend arts, uw huisarts en andere zorgverleners die direct bij uw behandeling betrokken zijn, uw gegevens mogen bekijken.

De AVG biedt u een aantal rechten ten aanzien van uw gegevens en de verwerking daarvan:

  • Recht op informatie
  • Recht op inzage
  • Recht op wijziging van onjuiste gegevens
  • Recht op gegevensvernietiging
  • Recht op beperking van de verwerking
  • Recht op dataportabiliteit
  • Recht van bezwaar
  • Recht op menselijke blik bij besluiten

Hieronder gaan we dieper in op elk van deze rechten.

Recht op informatie
U heeft het recht om te weten dat uw persoonsgegevens worden verzameld, waarvoor ze gebruikt worden, op basis van welke juridische grondslag dit gebeurt, hoe lang ze bewaard worden, en met wie ze eventueel gedeeld worden. Wij zijn verplicht u hierover duidelijk en begrijpelijk te informeren, dit doen wij via deze privacyverklaring. Dit recht zorgt voor transparantie richting u over hoe uw gegevens worden verwerkt.

Recht op inzage
U mag altijd de gegevens over uzelf in uw medisch dossier inzien. Dat kan digitaal via het patiëntenportaal MijnSKB. Raadpleeg hiervoor onze website: www.SKBWinterswijk.nl Ook kunt u voor inzage in uw dossier een afspraak maken met uw behandelend arts. Verder kunt u ook een uittreksel of kopie van uw dossier aanvragen. Hoe dit kan leest u onder het kopje Hoe kan ik mijn rechten uitoefenen. Persoonlijke werkaantekeningen van uw hulpverlener vallen hier niet onder. Ten slotte heeft u ook heeft u het recht om te weten wie er in uw dossier heeft gekeken en op welke datum.

Recht op wijziging van onjuiste gegevens
Als uw persoonsgegevens onjuist, verouderd of onvolledig zijn, heeft u het recht om deze te laten corrigeren of te laten aanvullen. Dit recht helpt ervoor te zorgen dat alleen juiste en actuele informatie over u wordt gebruikt. Met dit recht kunt u niet de mening of conclusie van een hulpverlener, waar u het niet mee eens bent, wijzigen. U heeft vanuit de WGBO wel het recht om uw eigen verklaring op te laten nemen in uw dossier. Dit kunt u het beste eerst overleggen met uw hulpverlener.

Recht op gegevensvernietiging
U mag onder bepaalde voorwaarden aan ons vragen uw persoonsgegevens te verwijderen. Dit kan bijvoorbeeld als de gegevens niet langer nodig zijn voor het oorspronkelijke doel, als u uw toestemming intrekt en er geen andere grondslag is, als u bezwaar maakt en er geen rechtvaardige reden is om de verwerking voort te zetten of als de verwerking onrechtmatig is. Dit recht is niet absoluut, want er zijn ook situaties waarin gegevens bewaard moeten blijven, zoals bij een wettelijke verplichting. Er kunnen risico’s voor u zijn als u besluit om (delen van) uw medische dossier te laten vernietigen. Wij raden aan dat u hierover in gesprek gaat met uw hulpverlener.

Recht op beperking van de verwerking
U kunt vragen om het gebruik van uw gegevens tijdelijk te beperken (tot alleen opslag), bijvoorbeeld als u betwist of de gegevens correct zijn of als u bezwaar heeft gemaakt tegen de verwerking. De gegevens blijven dan wel in uw dossier staan maar mogen (tijdelijk) niet worden gebruikt totdat uw bezwaar beoordeeld is.

Recht op dataportabiliteit
U heeft het recht om uw persoonsgegevens in een gestructureerd en digitaal formaat te ontvangen, zodat u ze makkelijk kunt overdragen aan een andere organisatie of om de gegevens rechtstreeks over te laten dragen. Dit geldt alleen voor gegevens die u zelf actief en bewust heeft verstrekt en die op basis van toestemming of een overeenkomst worden verwerkt. Dat geldt ook voor de gegevens die u indirect heeft verstrekt door een dienst of een apparaat te gebruiken. Dit geldt niet voor de conclusies, diagnoses, vermoedens of behandelplannen die uw hulpverlener heeft vastgesteld.

Recht van bezwaar
U kunt bezwaar maken tegen het gebruik van uw persoonsgegevens, bijvoorbeeld wanneer uw gegevens verwerkt worden op basis van een "gerechtvaardigd belang". Ook kunt u uw bezwaar kenbaar maken tegen het gebruik van uw gegevens voor wetenschappelijk onderzoek of kwaliteitsverbetering. Het SKB stopt dan met de verwerking, tenzij er dwingende gerechtvaardigde gronden zijn om door te gaan. Wij maken hierin altijd een zorgvuldige afweging van uw belangen en de belangen van het SKB. Indien u in het verleden toestemming heeft gegeven voor een verwerking, mag u te allen tijde uw toestemming weer intrekken.

Recht op menselijke blik bij besluiten
Als er zonder menselijke tussenkomst belangrijke beslissingen over u worden genomen, heeft u het recht om die beslissing aan te vechten en menselijke tussenkomst te vragen. Dit voorkomt dat u volledig overgeleverd bent aan algoritmes of automatische systemen. Binnen het SKB wordt op dit moment geen gebruik gemaakt van geautomatiseerde besluitvorming.

Hoe kan ik mijn rechten uitoefenen?
add

U kunt altijd de gegevens over uzelf in uw medisch dossier inzien via het patiëntenportaal MijnSKB. Raadpleeg hiervoor onze website: www.skbwinterswijk.nl Ook kunt u voor inzage in uw dossier een afspraak maken met uw behandelend arts.

Daarnaast kunt u onderstaand formulier invullen voor het opvragen, wijzigen of vernietigen van uw patiëntgegevens. 


Met dit formulier kunt u:

  • Vragen om een afschrift van uw patiëntgegevens;
  • Vragen om correctie of aanvulling van uw patiëntgegevens, als deze feitelijke onjuistheden bevatten;
  • Vragen om vernietiging van uw patiëntgegevens;
  • Vragen om een overzicht van wie er in het ziekenhuis uw patiëntgegevens hebben ingezien;
  • Andere vragen stellen met betrekking tot uw patiëntgegevens.


U kunt het ingevulde formulier:
Versturen naar digipdossiers@skbwinterswijk.nl of
Afgeven bij de receptie in de centrale hal of
Per post versturen naar:

Streekziekenhuis Koningin Beatrix
t.a.v. Zorgadministratie
Postbus 9005
7100GG Winterswijk

Let op. Het kan enkele weken duren voordat uw schriftelijke verzoek is afgehandeld.

Heeft u vragen over uw medisch dossier, maar bent u niet meer onder behandeling in het SKB? Neemt u dan contact op met de Zorgadministratie via:
Telefoonnummer: 0543 54 45 57 
E-mail: digipdossiers@skbwinterswijk.nl.

Informatie voor kinderen en jongeren
add

Ziek zijn is vervelend. Om je zo goed mogelijk te helpen in het SKB, hebben we bepaalde gegevens van je nodig. Denk hierbij aan je naam, adres en leeftijd. Deze gegevens helpen ons om je goed te herkennen en ervoor te zorgen dat we je niet verwarren met iemand anders. Wanneer je in het SKB bent, houden we ook bij hoe je je voelt en wat de onderzoeken ons laten zien en vertellen. Al deze informatie komt in je medische dossier te staan. We beschermen je gegevens goed en zorgen ervoor dat alleen de mensen die je behandelen, zoals artsen en verpleegkundigen, erbij kunnen. Ons doel is om je zo snel mogelijk weer beter te maken, en daarvoor zetten we ons volledig in.

Ben je jonger dan 12 jaar?
Dan mogen je ouders of voogden in je dossier alles lezen wat we over je hebben opgeschreven. Zij mogen aan ons vragen om verkeerde informatie te verbeteren of om je dossier eerder te verwijderen. Soms is het belangrijk voor jouw gezondheid om je dossier niet te verwijderen en toch te bewaren. De arts zal bekijken of dit nodig is. Bij een behandeling geven je ouders toestemming en zal de dokter ook jou informeren over wat er gaat gebeuren op een begrijpelijke manier.

Ben je tussen de 12 en de 16 jaar? 
Dan mag je zelf aan de dokter vragen of je in je eigen dossier mag kijken. Bij een behandeling moeten jij en jouw ouders toestemming geven. Jouw ouders mogen dan alleen de informatie zien die ze nodig hebben om te bepalen of ze het goed vinden dat jij de behandeling krijgt. Andere informatie mogen je ouders niet zien zonder dat jij dat goed vindt.

Ben je ouder dan 16 jaar? 
Dan mag je zelf in je dossier kijken. Je ouders mogen dit niet meer. Ook mag je zelf vragen om gegevens aan te passen of te verwijderen. Je ouders mogen dat niet doen. Bij een behandeling hoef alleen jij toestemming te geven, je ouders hoeven het niet goed te vinden. Ook alle andere rechten die wij beschrijven onder ‘Welke rechten heb ik’ gelden ook voor jou. 

Contactgegevens
add

Streekziekenhuis Koningin Beatrix
Telefonisch: 0543 54 44 44
E-mail: info@skbwinterswijk.nl
Postadres: Postbus 9005, 7100 GG Winterswijk

Contact met de Functionaris Gegevensbescherming
Het SKB heeft een Functionaris Gegevensbescherming in dienst. De Functionaris Gegevensbescherming is een onafhankelijke interne toezichthouder en ziet toe op de verwerking van persoonsgegevens en de toepassing en naleving van de AVG. Eveneens is de Functionaris aanspreekpunt voor patiënten bij vragen, bijvoorbeeld over inzageverzoeken en klachten op het gebied van privacy of gegevensbescherming. 

U kunt contact opnemen met de functionaris gegevensbescherming via: privacy@skbwinterswijk.nl.

Autoriteit Persoonsgegevens
Onze Functionaris Gegevensbescherming helpt u graag bij het verwerken van uw vraag of klacht over uw privacy. Mocht u er niet uitkomen dan heeft u het recht om een klacht in te dienen bij de landelijke toezichthouder, de Autoriteit Persoonsgegevens. U kunt hiervoor contact opnemen met de Autoriteit Persoonsgegevens via hun website.

Wijzigingen in deze privacyverklaring
add

Wij kunnen deze privacyverklaring wijzigen. De laatste versie van de privacyverklaring is op onze website gepubliceerd.  Het is daarom aan te raden om deze privacyverklaring geregeld te raadplegen, zodat u van deze wijzigingen op de hoogte bent.

Deze privacyverklaring is voor het laatst aangepast op 5 november 2025.

Direct naar