Ga direct naar inhoud

De computer luistert, de arts kijkt u aan

Uroloog Boy Rozenberg over AI in de spreekkamer

Gepubliceerd op: 11 december 2025

U zit bij de dokter. Geen getik op een toetsenbord, geen blik op het scherm. Alle aandacht voor u. In het SKB zetten we een nieuwe technologie in die dat mogelijk maakt. De computer luistert mee en maakt automatisch een verslag van het gesprek. Uroloog Boy Rozenberg is een van de artsen die ermee werkt: “Ik kijk de patiënt weer écht aan. En dat voelt goed, voor ons allebei.”

Minder typen, meer contact

Tijdens een afspraak wil een zorgverlener er helemaal zijn voor zijn patiënt. Maar eerlijk is eerlijk: dat lukt niet altijd als er ondertussen ook getypt moet worden. Ze missen dingen, kijken minder op, en de persoonlijke noot in het gesprek mist. Daarom test onze uroloog Boy een nieuw systeem. Dit zet een gesprek automatisch om in een verslag. En dat werkt verrassend goed. Boy: “Ik leg aan het begin van de afspraak met een patiënt uit wat het systeem doet en schuif dan letterlijk mijn toetsenbord aan de kant. Dat levert vaak een glimlach op. Mensen vinden het prettig dat ik echt naar hen kijk. En ik merk dat ik zelf ook meer rust heb in het gesprek.”

Tijdwinst én werkplezier

Boy is niet de enige die enthousiast is. Tijdens een proefperiode deden negen specialisten van verschillende afdelingen mee, zoals Kindergeneeskunde, Longgeneeskunde en Orthopedie. De meesten merkten dat ze minder tijd kwijt waren aan verslaglegging én dat ze het werk leuker vonden. “Voor mij persoonlijk scheelt het veel tijd. Ik hoef na het spreekuur niet meer alles uit te typen. En het verslag is vaak al grotendeels klaar. Ik controleer het verslag natuurlijk nog, maar dat kost veel minder tijd dan alles zelf typen”, aldus Boy.

Positieve reacties

De eerste reacties zijn positief. Patiënten voelen zich meer gezien en gehoord. Binnenkort start een evaluatie onder patiënten. Ook wordt onderzocht of de samenvatting van het gesprek via het patiëntenportaal MijnSKB beschikbaar kan worden gesteld. Zo kunnen patiënten thuis rustig nalezen wat er besproken is.

Slimme technologie, met aandacht

Technologie mag nooit de menselijkheid uit de zorg halen. In het SKB kiezen we daarom bewust voor vriendelijke technologie die het contact tussen arts en patiënt juist versterkt. “We willen het warme karakter van ons ziekenhuis behouden”, zegt Boy Rozenberg. “Dit systeem helpt daarbij. En voor mensen die minder digitaal vaardig zijn? Juist voor hen houden we straks meer tijd over.”

Direct naar