Dit is een Santiz ziekenhuis   ●   Samen voor een vitale Achterhoek: Santiz
  • Home
  • Mijn SKB
  • SKBaby
  • Print
  • contact

Vroege herkenning en behandeling van pijn

“Een patiënt met veel pijn heeft meer kans op complicaties, een minder snel herstel, een longontsteking of zelfs chronische pijn. Toch geven veel patiënten niet aan dat ze pijn hebben. Daarom is het zo belangrijk meerdere malen per dag de pijn te meten. Hiervoor maken we gebruik van een liniaaltje waarop ze op een schaal van 0 tot 10 kunnen aangeven hoeveel pijn ze ervaren,” legt Remko ter Riet, anesthesie-verpleegkundige en lid van het Pijnteam, uit. Afhankelijk van de score, wordt de patiënt direct behandeld. Anesthesioloog Ria Huntink voegt hieraan toe dat voor goede pijnbestrijding continuïteit een vereiste is. “Pijnmedicatie voorschrijven is niet zo moeilijk maar het effect moet ook vervolgd en eventueel aangepast worden. Voor elke vorm van pijn geldt dat de bestrijding ervan maatwerk is.”

Pijn leidt tot complicaties
Eén van de leden van het Pijnteam is Remko ter Riet. Al vanaf het allereerste begin is hij nauw betrokken op de opzet van het Pijnteam in ons ziekenhuis. We gaan even terug in de geschiedenis. In 2001 zijn landelijk acute pijnservices ontstaan die zich richten op pijn na de operatie. Inmiddels is pijn uitgegroeid tot een vak waarvoor een aparte opleiding tot pijnconsulent bestaat. Het herkennen en behandelen van pijn heeft dan ook een belangrijke plaats in de zorg ingenomen.
 
Heeft een patiënt teveel pijn, dan kan dit leiden tot complicaties, een minder snel herstel, een longontsteking of zelfs tot chronische pijn. Toch geven heel veel mensen niet aan dat ze pijn hebben. Daarom is het zo belangrijk de pijn te meten. Want pijnbestrijding doe je door de patiënt op te zoeken en niet van achter je bureau,” zegt Remko.
 
Pijn langs de lat
Verpleegkundigen vragen daarom drie keer per dag aan patiënten hoeveel pijn zij ervaren op een schaal van 0 tot 10. Hiervoor gebruiken zij een liniaaltje waarop de patiënt zijn pijn aangeeft. Deze scores leggen ze vast in het verpleegkundig dossier. Voor een deel gebeurt dit al digitaal, wat de evaluatie gemakkelijker maakt. Afhankelijk van de score, wordt de patiënt direct behandeld.
 
Zichtbaar resultaat
“Om aan de eisen van het VMS te voldoen, hebben we in september een week van de pijnbestrijding georganiseerd. In deze week hebben we ons pijnprotocol geïntroduceerd en scholingen aan de verpleegkundigen gegeven. Het protocol vormt de basis voor de pijnbestrijding. En omdat dit zo belangrijk is, hebben alle verpleegkundigen een kaartje op zakformaat waarop het pijnprotocol in het kort is vermeld,” aldus Remko. 
 
Een goed voorbeeld waaruit blijkt dat een adequate behandeling van pijn leidt tot minder complicaties en sneller herstel, is de pijnmeting bij patiënten die een totale knie operatie hebben onderaan. Het bleek dat patiënten teveel pijn ervoeren en de fysiotherapeut gaf aan dat patiënten moeilijk waren te mobiliseren. Door een andere pijnbestrijding toe te passen, hadden patiënten minder pijn, konden ze sneller oefenen en eerder naar huis.
 
Wat willen we nog meer
“Als Pijnteam streven we ernaar zo laagdrempelig en toegankelijk mogelijk te zijn. En dat we daarin slagen, blijkt wel uit de enquête die Patrick Rensink een tijdje geleden heeft gehouden onder de verpleegkundigen. Voor ons geen reden om stil te zitten. Hoewel we voldoen aan de doelstelling van het VMS om drie keer per dag pijn te meten bij alle klinische patiënten en te zorgen voor goede voorlichting, willen we de pijnservice nog verder verbeteren. Zo ontwikkelen we nu protocollen voor pijn bij kanker, pijn op de SEH, pijn bij ouderen en pijn in de palliatieve fase. Want geen of zo min mogelijk pijn, kan zorgen voor een sneller herstel en meer comfort in de palliatieve fase,” besluit Remko zijn verhaal.

‹ Terug

ontwikkeling en realisatie: HPU internet services