A A A

Veelgestelde vragen over het coronavirus

Hieronder staan enkele veelgestelde vragen en antwoorden. Staat uw vraag er niet bij? Neem dan contact op met de polikliniek waar u onder behandeling bent of met het algemene nummer 0543 - 54 44 44.

Heeft u een algemene vraag over het coronavirus? Kijk dan op de website van het RIVM. Daar is alle relevante en actuele informatie over het coronavirus te vinden. Het RIVM is het landelijke coördinatiepunt voor alle zaken rondom het coronavirus. Daarnaast is er een landelijk informatienummer 0800-1351.

Wilt u het actuele reisadvies weten van een land waar u de afgelopen 10 dagen bent geweest? Bekijk de website van Nederland Wereldwijd.

Veelgestelde vragen over het coronavirus

Vermoeden van een besmetting
add

Wat moet ik doen als ik denk dat ik besmet ben met het coronavirus?

Heeft u binnenkort een afspraak in het ziekenhuis, maar heeft u klachten zoals hoesten, koorts of neusverkoudheid? Neem dan contact op met de polikliniek. Gaat uw afspraak door na overleg met de poli? Dan meld u zich bij binnenkomst bij de Gastenservice voor een mondneusmasker. Bent u bezoeker of begeleider en heeft u klachten? Dan mag u het ziekenhuis niet betreden. Wat kunt u nog meer doen:

  • Sinds 1 juni 2020 kan iedereen zich laten testen bij de GGD. Voor het maken van een afspraak neemt u contact op met het landelijke nummer van de GGD via 0800 – 1202 (7 dagen per week bereikbaar van 8.00 uur tot 20.00 uur). Blijf thuis tot uw uitslag van de GGD bekend is.
  • Heeft u koorts, moet u hoesten of heeft u andere klachten en twijfelt u of uw afspraak in ons ziekenhuis kan doorgaan? Neem telefonisch contact op met de polikliniek.
  • Bent u erg benauwd, heeft u hoge koorts, maakt u zich zorgen of heeft u klachten en behoort u tot een risicogroep? Bel dan direct uw huisarts.
  • Heeft u andere gezondheidsklachten? Maak dan eerst een afspraak met uw (huis)arts. Wacht niet te lang. Het is belangrijk dat u op tijd naar de (huis)arts gaat.
  • Bel bij levensbedreigende spoed altijd 112.


Wat moet ik doen als ik in de afgelopen 10 dagen in een land of gebied ben geweest waarvan het reisadvies tijdens mijn verblijf code oranje of rood was?

Neem dan telefonisch contact op met de polikliniek of afdeling. De secretaresse bespreekt met u of uw afspraak kan doorgaan, zal worden uitgesteld of telefonisch of via beeldbellen kan plaatsvinden. Bent u bezoeker of begeleider? Dan mag u het ziekenhuis niet betreden. Bekijk hier de actuele reisadviezen per land.

Afspraken in het ziekenhuis
add

Gaat u binnenkort naar het ziekenhuis? Doe dan eerst de digitale coronacheck.

Ik kom dagelijks of meerdere keren per week naar het ziekenhuis. Moet ik de coronacheck elke keer invullen?

Ja, wij vragen iedereen die naar het ziekenhuis komt de coronacheck in te vullen. Ook als u vaker komt. De situatie kan namelijk op een andere dag anders zijn. Dit doen wij om een veilige omgeving te bieden aan onze patiënten én onze medewerkers. Wij vragen een paar minuten van uw tijd voor het invullen. 

Ik heb een afspraak in het ziekenhuis, maar ik (of mijn begeleider) heb klachten. Wat moet ik doen?

Vermoedt u dat u besmet bent met het coronavirus? Neem dan telefonisch contact op met de polikliniek om te overleggen of uw afspraak kan doorgaan. Daarnaast kunt u zich laten testen bij de GGD. Als uw begeleider klachten heeft, mag hij of zij niet komen.

Gaat mijn afspraak door?

Ja, in principe gaan afspraken gewoon door. U ontvangt bij uw afspraakbevestiging een informatiebrief met maatregelen die het SKB treft om het risico op verspreiding van het coronavirus te verlagen. Daarnaast ontvangt u een papieren vragenlijst om in te vullen. De vragenlijst kunt u ook online invullen via de digitale coronacheck. Wij vragen u om de vragenlijst binnen 24 uur voor uw afspraak of bezoek aan het ziekenhuis in te vullen en het advies van de vragenlijst goed door te lezen en mee te nemen naar het ziekenhuis. Als dat nodig is, wordt u gevraagd het advies te tonen.

Vermoedt u dat u besmet bent met het coronavirus? Neem telefonisch contact op met de polikliniek om te overleggen of uw afspraak kan doorgaan. Daarnaast kunt u zich laten testen bij de GGD. Als uw begeleider klachten heeft, mag hij of zij niet komen. Als u in de afgelopen 10 dagen in een land of gebied bent geweest waarvan het reisadvies tijdens uw verblijf code oranje of rood was, vragen wij u ook om contact op te nemen met de polikliniek.

Ik moet geopereerd worden. Wanneer hoor ik of mijn operatie door gaat?

Op dit moment kunnen geplande operaties gewoon doorgaan. Mocht de coronasituatie veranderen en moet uw operatie daardoor onverhoopt uitgesteld worden, dan nemen wij persoonlijk contact met u op. U hoeft dus niet zelf te bellen of contact met ons op te nemen.

U ontvangt bij uw afspraakbevestiging een informatiebrief met maatregelen die het SKB treft om het risico op verspreiding van het coronavirus te verlagen. Daarnaast ontvangt u een papieren vragenlijst om in te vullen. De vragenlijst kunt u ook online invullen via de digitale coronacheck. Wij vragen u om de vragenlijst binnen 24 uur voor uw afspraak of bezoek aan het ziekenhuis in te vullen en de ingevulde vragenlijst en uitslag mee te nemen naar het ziekenhuis.

Vermoedt u dat u besmet bent met het coronavirus of bent u in de afgelopen 10 dagen in een land of gebied geweest waarvan het reisadvies tijdens uw verblijf code oranje of rood was en twijfelt u of uw afspraak kan doorgaan? Neem telefonisch contact op met de polikliniek om te overleggen of uw afspraak kan doorgaan. Daarnaast kunt u zich laten testen bij de GGD. Als uw begeleider klachten heeft, mag hij of zij niet komen.

Mijn kind wordt binnenkort geopereerd. Hoe kan ik mijn kind voorbereiden?

Als uw kind binnenkort wordt geopereerd en opgenomen in ons ziekenhuis, worden jullie eerst uitgenodigd voor het spreekuur van de anesthesist. Normaal gesproken gaat u daarna samen met uw kind naar de medisch pedagogisch zorgverlener (mpz) en een verpleegkundige van de kinder- en jongerenafdeling. U krijgt hier informatie over de operatie of behandeling, de opname en het verloop daarna. Dit heet een preoperatief spreekuur. Vanwege het coronavirus kan het preoperatief spreekuur niet doorgaan.

Bij het spreekuur gebruikt de verpleegkundige of medisch pedagogisch zorgverlener een fotoalbum. Dit fotoalbum staat op onze website zodat u uw kind alsnog kunt voorbereiden op de operatie en het verblijf. De verpleegkundige en medisch pedagogisch zorgverlener bereiden uw kind op de dag van de operatie natuurlijk ook voor op de operatie. Ze laten materialen zien die tijdens de operatie worden gebruikt en u en uw kind kunnen vragen stellen.

Ik wil mijn afspraak in het ziekenhuis verzetten. Wat moet ik doen?

Neemt u dan contact op met de polikliniek om uw afspraak te verzetten.

Hoeveel personen mag ik meenemen bij mijn afspraak in het ziekenhuis?

Wij vragen u om alleen naar uw afspraak in het ziekenhuis te komen en geen begeleider mee te nemen. Als u echt een begeleider nodig heeft, is dat wel toegestaan. U mag dan maximaal 1 begeleider meenemen als hij of zij geen klachten heeft.

Op bezoek in het ziekenhuis
add

Komt u binnenkort op bezoek in het ziekenhuis? Doe dan binnen 24 uur voor uw bezoek de digitale coronacheck.

Vermoedt u dat u dat u besmet bent met het coronavirus of bent u in de afgelopen 10 dagen in een land of gebied geweest waarvan het reisadvies tijdens uw verblijf code oranje of rood was en wilt u op bezoek? Dan mag u helaas niet naar het ziekenhuis komen.

Mag ik op bezoek komen in het ziekenhuis bij een opgenomen patiënt in het ziekenhuis?

Per 1 juni 2021 geldt de onderstaande regeling voor bezoek aan de verschillende verpleegafdelingen.

Spoedeisende Hulp: Twee bezoekers/begeleiders per patiënt.

Intensive Care/Cardio Care (IC/CC): Eén bezoeker per patiënt tijdens de reguliere bezoekuren van de IC/CC. Tijdens één van de drie bezoekuren zijn er twee bezoekers per patiënt toegestaan. Welk bezoekuur dit is, bepaalt u zelf. Overleg eventueel met de (contactpersoon van de) patiënt welk bezoekuur u langskomt.

Verpleegafdelingen C1 (Cardiologie, Longgeneeskunde en Neurologie), D1 (Chirurgie, KNO, Plastische Chirurgie, Orthopedie en Urologie), D2 (Interne Geneeskunde) en afdeling Gynaecologie: Per dag mogen patiënten tijdens de bezoektijden twee bezoekers ontvangen, maar slechts één bezoeker tegelijk.  

Verloskamers: Er mogen maximaal twee personen bij een bevalling aanwezig zijn

Kraamafdeling: De partner is 24 uur per dag welkom. Kinderen uit het eigen gezin mogen één keer per dag onder begeleiding van een ouder.

Kinderafdeling en Neonatologie: Beide ouders mogen op bezoek komen. Bij een opname langer dan twee dagen mogen broertjes en zusjes ook komen. Als er meerdere kinderen op één kamer worden verpleegd, dan mag er één ouder per keer op bezoek komen i.v.m. het handhaven van 1,5 meter afstand.

Terminale patiënten mogen maximaal vijf bezoekers ontvangen. Niet meer dan drie bezoekers mogen tegelijk naar binnen. De eerste contactpersoon van de patiënt bepaalt welke vijf mensen dit zijn.

Wanneer mag ik niet naar het ziekenhuis komen voor bezoek?

Komt u binnenkort op bezoek in het ziekenhuis? Doe dan binnen 24 uur voor uw bezoek de digitale coronacheck om te kijken of u mag komen. Heeft u klachten of bent u in de afgelopen 14 dagen in een land of gebied geweest waarvan het reisadvies tijdens uw verblijf code oranje of rood was? Dan mag u helaas niet naar het ziekenhuis komen.

Kan ik gebruik maken van het bezoekersrestaurant?

Het bezoekersrestaurant is geopend als afhaalservice, maar er zijn ook weer enkele zitplaatsen beschikbaar. Dit betekent dat u eten en drinken kunt bestellen en als er zitplaatsen beschikbaar zijn, dit in het restaurant kunt nuttigen. Is er geen plek? Dan vragen wij u om uw consumptie in uw auto of buiten het ziekenhuisterrein te nuttigen. De extra zitplaatsen in de centrale hal zijn ingericht als extra wachtruimte voor patiënten met een afspraak. Het bezoekersrestaurant is van maandag tot en met vrijdag open van 8.00 tot 19.00 uur en in het weekend van 11.30 tot 18.00 uur.

Uw eigen gezondheid
add

Ik ben onder behandeling bij het SKB en maak me zorgen over mijn gezondheid in relatie tot het coronavirus. Wat moet ik doen?

Maakt u zich zorgen over uw medische situatie? Stel dan uw vraag aan uw behandelend arts of bel met de polikliniek waar u onder behandeling bent.

Wat kan ik zelf doen om besmetting te voorkomen?

Neem de maatregelen van de overheid serieus en volg deze op. Zo helpt u samen met iedereen mee om de verspreiding van het coronavirus af te remmen. De belangrijkste maatregelen die u kunt nemen om verspreiding van het coronavirus te voorkomen, zijn heel simpel. Het is belangrijk deze tips op te volgen:

  • Houd 1,5 meter afstand
  • Was uw handen goed en regelmatig
  • Hoest en nies in de binnenkant van uw elleboog
  • Gebruik papieren wegwerp zakdoekjes
  • Schud geen handen
  • Verlaat na uw afspraak direct het ziekenhuis
  • Vermijd zoveel mogelijk contact met zieke mensen
  • Beperk sociale contacten zoveel mogelijk
  • Raadpleeg het reisadvies van het ministerie van Buitenlandse Zaken en volg deze op


Wat daadwerkelijk besmetting met het virus voorkomt is zorgen dat er geen virus in de mond, neus of  het oogslijmvlies komt. Dat wordt voorkomen door heel regelmatig de handen te wassen met water en zeep en het gezicht niet aan te raken als de handen niet schoon zijn. 

Bloedprikken
add

Moet ik een mondneuskapje dragen op de prik-locaties buiten het ziekenhuis?

Het dragen van een mondneuskapje is vanaf 26 juni 2021 niet meer verplicht. U mag nog wel een mondneuskapje dragen als u dat zelf prettig vindt. We vragen u om tijdens het bloeprikken nog wel uw gezicht af te wenden.

Mag ik komen voor bloedafname?

Doe de digitale coronacheck. Blijkt uit de uitslag dat u mag komen, dan volgt u de adviezen die gegeven worden en kunt u komen bloedprikken. Voor vragen neem contact op via het telefoonnummer 0543 - 54 42 56.

Ik heb een afspraak om thuis bloed te laten prikken. Kan dat doorgaan?

Bent u verkouden of heeft u andere klachten? Neem dan contact op met de trombosedienst via 0543 - 54 41 11 voor overleg. U wordt één werkdag voor het thuisprikken voor laboratoriumonderzoeken gebeld door een medewerker van het SKB om te vragen naar eventuele klachten. Voor trombosedienstpatiënten geldt dat u altijd contact opneemt met de trombosedienst als u klachten heeft.

Ik moet bloed laten prikken. Welke bloedafname-locaties zijn nog geopend?

Vanwege het coronavirus zijn de prikposten die gevestigd zijn in de woonzorgcentra gesloten sinds dinsdag 17 maart 2020. De sluiting duurt tot nader order. Op de pagina over Bloedprikken vindt u een overzicht van de (tijdelijk vervangende) prikposten die momenteel geopend zijn en welke gesloten zijn.

Overige coronamaatregelen in het ziekenhuis
add

Mag ik in plaats van een mondneuskapje een face shield/spatscherm dragen?

Vanaf zaterdag 26 juni 2021 is het niet langer altijd verplicht om een mondneuskapje te dragen. Hiermee volgen we de landelijke ontwikkelingen en het advies van de overheid.

Er is een aantal uitzonderingen:

U hoeft in principe geen mondneuskapje te dragen, tenzij u corona gerelateerde klachten heeft of mogelijk besmet bent met corona. U kunt bij de Gastenservice een speciaal mondneuskapje ophalen. Sommige mensen maken gebruik van zogenaamde face shields / spatschermen in plaats van een mondneuskapje. Deze face shields zijn open aan de zijkanten of bovenkant en bieden daardoor onvoldoende bescherming. De face shields zijn dus geen vervanging van de mondneuskapjes.

Alleen bij hoge uitzondering wordt u, in bovenstaande gevallen, met een face shield of zonder mondneuskapje toegelaten, bijvoorbeeld als u om medische reden geen mondneuskapje kan dragen. 

Waarom worden algemene gebruiksoppervlakken (zoals rolstoelen en knopjes van koffieautomaten, pinautomaten, liften en de slagbomen) niet continu gereinigd?

Het continu reinigen van bijvoorbeeld rolstoelen of knopjes van liften of koffieautomaten is niet nodig. De kans dat het virus via oppervlakken wordt overgedragen is niet groot. Wat daadwerkelijk besmetting met het virus voorkomt, is zorgen dat er geen virus in de mond, neus of het oogslijmvlies komt. Dat wordt voorkomen door heel regelmatig de handen te wassen met water en zeep en het gezicht niet aan te raken als de handen niet schoon zijn. U kunt uw handen wassen bij elk toilet.

Waar moeten patiënten die bij de huisartsenpost zijn geweest hun medicijnen ophalen?

Bent u bij de huisartsenpost geweest en moet u uw medicijnen ophalen bij de Beatrix apotheek? Dit kan bij de nachtingang van de Beatrixapotheek. Loopt u daarvoor buitenom het ziekenhuis richting de hoofdingang. Aan de rechterzijde net voor de hoofdingang vindt u de nachtingang van de apotheek. 

Mogen medewerkers patiënten en begeleiders nog een hand geven?

Nee. Wij geven geen handen meer aan patiënten, bezoekers, leveranciers, collega’s etc. Wij volgen hiermee het landelijk beleid op.

Wat doet het ziekenhuis om verspreiding te voorkomen?

Wij zijn goed voorbereid als er iemand met (een verdenking op) het coronavirus in het ziekenhuis wordt opgenomen. Zodra een patiënt met (een verdenking op) het coronavirus in het ziekenhuis komt, gaat het speciale protocol in werking en wordt de patiënt met isolatiemaatregelen opgenomen. Dit houdt in dat hij of zij op een speciale éénpersoonskamer komt te liggen en medewerkers extra beschermende kleding dragen. Medewerkers weten goed wat er van hen wordt verwacht. Een patiënt met klachten waarvan de afspraak bij de polikliniek doorgaat, dient zich te melden bij de hoofdingang van het ziekenhuis. Daar krijgt hij of zij een mondneusmasker die tijdens het hele verblijf in het ziekenhuis gedragen moet worden.

Wanneer wordt een patiënt in het ziekenhuis getest op het coronavirus?

Als een patiënt verdacht wordt van het coronavirus, wordt dit altijd gemeld bij de (dienstdoende) arts-microbioloog. In overleg wordt bekeken of de patiënt wel of niet getest wordt op het coronavirus.

Wij vragen iedereen die naar het ziekenhuis komt om binnen 24 uur voor het bezoek de digitale coronacheck in te vullen. Met deze coronacheck wordt inzichtelijk welke eventuele klachten u heeft en welke (extra) maatregelen nodig zijn voor uw afspraak in het ziekenhuis. Lees het advies goed door en neem het mee naar het ziekenhuis. Als dat nodig is, wordt u gevraagd het advies te tonen.

Als u klachten heeft of in de afgelopen 10 dagen in een land of gebied bent geweest waarvan het reisadvies tijdens uw verblijf code oranje of rood was, maar vooraf geen contact met de polikliniek krijgt, kunt u alsnog naar uw afspraak komen. U krijgt dan bij de Gastenservice een mondneusmasker. Dit masker draagt u zolang u in het ziekenhuis verblijft. Als u geen klachten heeft, kunt u doorlopen.

Gaan informatiebijeenkomsten door?

Bijeenkomsten die een onderdeel zijn van de behandeling en belangrijk voor de continuïteit van de zorg kunnen doorgaan, zolang iedereen zich aan de maatregelen kan houden. Dit zijn bijvoorbeeld informatiebijeenkomsten in het kader van revalidatie of ter voorbereiding op een operatie. Alle andere bijeenkomsten in het ziekenhuis, zoals 'SKB legt uit', worden tot nader order geannuleerd. Twijfelt u of een bijeenkomst doorgaat, informeer dan bij de organisator van de bijeenkomst.

Help ons zorgen
add

Natuurlijk laat u zich testen als u coronaklachten heeft. Maar wat kunt u nog meer doen om de zorg te helpen? De medewerkers in de zorg vragen uw hulp. Uw huisarts, de ambulancedienst, het ziekenhuis, de thuiszorg en de verpleeghuizen hebben u nodig. De druk op de zorg is groot. Lees hier wat u zelf kunt doen om de zorg te helpen.

Direct naar
Goed, veilig & gastvrij