Dit is een Santiz ziekenhuis   ●   Samen voor een vitale Achterhoek: Santiz
  • Home
  • Mijn SKB
  • Print
  • contact
  • Zorgverlenerslogin

Transmuraal incidenten melden (TIM)

Het SKB heeft een formulier ontwikkeld waarmee het mogelijk is om incidenten in de transmurale patiëntenzorg te melden.

Incidenten
Incidenten zijn onbedoelde gebeurtenissen in de patiëntenzorg, waarbij zowel de verwijzer als medewerkers van het SKB betrokken zijn. Het gaat daarbij niet alleen om gebeurtenissen die tot daadwerkelijke schade voor patiënten hebben geleid, maar ook om bijna-incidenten. Door incidenten te melden, beogen we met elkaar hiervan te leren en de patiëntenzorg verder te verbeteren.

Melden en procedure
Met dit meldformulier kunt u een incident melden dat zich in de samenwerking tussen de 1e en 2e lijn heeft voorgedaan.

De melding komt terecht bij kwaliteitsfunctionaris van het SKB. Deze neemt de melding zo spoedig mogelijk in behandeling en speelt een centrale rol in de afhandeling. Het kan zijn dat de kwaliteitsfunctionaris na het ontvangen van het meldformulier contact met u opneemt om extra informatie te krijgen over de melding.

Er wordt een feitenonderzoek gestart en hierbij worden de betreffende afdelingen betrokken. Er volgt een oorzakenanalyse en tenslotte wordt er onderzocht welke acties er nodig zijn om herhaling te voorkomen. Tot slot komt er een terugkoppeling naar de melder. Als u een incident wilt melden waar op korte termijn een oplossing voor nodig is, dan kunt u eerst contact opnemen met betreffende afdeling of polikliniek en vervolgens de melding doen via de website.

Spelregels bij het melden:
•   Meld vanuit de intentie om de zorg te verbeteren en om herhaling van incidenten te voorkomen.
•   Ga respectvol om met collega's of partners in de zorgketen.
•   Probeer de ketenpartner te laten weten dat er een melding gaat komen.
•   Meld duidelijk, objectief en zonder oordeel. Meld over processen en niet over personen. Informatie
    over een melding wordt nooit verstrekt aan derden die niet betrokken zijn bij het incident.

‹ Terug

ontwikkeling en realisatie: HPU internet services