• Home
  • Print
  • contact
  • Blog
  • Zorgverlenerslogin
Goed, veilig en gastvrij

Rechten en plichten


Omgangsregels

voor alle medewerkers, patiënten en bezoekers

In het ziekenhuis gelden de volgende omgangsregels voor alle medewerkers, bezoekers en patiënten:

  • Heb respect voor elkaars gewoonten, waarden en normen en levensbeschouwing.
  • Veroorzaak geen overlast patiënten en medewerkers.
  • Discriminatie wordt niet geaccepteerd. Iedereen heeft recht op een gelijke behandeling.
  • In het ziekenhuis worden agressie, geweld en bedreiging niet getolereerd.
  • Seksueel intimidatie wordt niet geaccepteerd. Wat voor de één onschuldig lijkt, kan voor de ander intimiderend zijn. Wat een ander ervaart, is de norm.
  • Ga zorgvuldig om met eigendommen van andere mensen en die van het ziekenhuis. Iedereen in het ziekenhuis blijft zelf verantwoordelijk voor zijn of haar eigendommen.
  • Steel geen spullen van een ander of van het ziekenhuis.


Rechten en plichten

Uw rechten en plichten in het ziekenhuis

Patiënten hebben rechten en plichten in de gezondheidszorg. Deze rechten en plichten staan in de Wet op de Geneeskundige Behandelingsovereenkomst (WGBO), in de Wet Bescherming Persoonsgegevens en in de Wet Klachtrecht. Wanneer een zorgverlener u behandelt, hebt u automatisch een geneeskundige behandelingsovereenkomst met hem of haar. Meer informatie leest u in de folder: 'De rechten en plichten van de patiënt’ . De link naar de folder staat onderaan deze pagina. De folder is ook verkrijgbaar op alle afdelingen.


Rechten van de patiënt

  • De patiënt heeft recht op goede informatie van de zorgverlener over zijn ziekte of aandoening en de mogelijke behandelingen. De informatie moet begrijpelijk zijn, en de zorgverlener moet de patiënt ook informeren over mogelijke alternatieven, risico's en bijwerkingen.
  • De patiënt moet instemmen met elke medische behandeling. Om daarover te kunnen beslissen, moet de zorgverlener de patiënt voldoende informatie geven. Alleen in noodsituaties kunt u behandeld worden zonder dat u daarvoor toestemming hebt gegeven.
  • Elke patiënt mag altijd de gegevens over zichzelf in zijn medisch dossier inzien. U kunt een kopie krijgen van deze gegevens, tegen een redelijke vergoeding.
  • Een patiënt mag een andere zorgverlener vragen om een tweede mening of second opinion.
  • Kunt u zelf niet (goed) beslissen, dan mag u zich als patiënt laten vertegenwoordigen.
  • U hebt recht op privacy, zowel tijdens de behandeling als de gesprekken met de zorgverlener.

Plichten van de patiënt

  • De patiënt moet een zorgverlener duidelijk en volledig informeren, zodat de zorgverlener een goede diagnose kan stellen en een deskundige behandeling kan geven.
  • De patiënt moet de adviezen van de zorgverlener opvolgen binnen redelijke grenzen.
  • De patiënt moet de zorgverlener of de organisatie waarvoor deze werkt, betalen. Uw zorgverzekeraar kan u informeren over uw vergoedingen.

Lees verder...

Deel deze pagina op:

Google+

‹ Terug

RSS icon Actueel
10 mrt 2017

Informatie over slaapproblemen

Het Streekziekenhuis Koningin Beatrix organiseert op donderdag 30 maart een ‘SKB legt uit’ over slaapproblemen.Verpleegkundig specialist Longgeneeskunde Lisette Drenthen, vertelt dat veel ..


08 mrt 2017

Online inzicht in uw medische gegevens via Mijn SKB

Vanaf 9 maart 2017 kunnen patiënten van 16 jaar of ouder, inzage krijgen in hun medische gegevens via de beveiligde internetomgeving Mijn SKB. Door met uw DigiD code met sms-functie in te loggen ..


Blog icon Blog
SKB legt uit: slaapproblemen
14-03-2017

SKB legt uit: slaapproblemen

Op donderdag 30 maart van 19.30 tot 21.15 uur organiseert het SKB een informatieavond over slaapproblemen. Een KNO arts en een verpleegkundig specialist vertellen u alles over slaapproblemen, mogelijke behandelingen en...

Online inzicht in uw medische gegevens via Mijn SKB
08-03-2017

Online inzicht in uw medische gegevens via Mijn SKB

Vanaf 9 maart 2017 kunnen patiënten van 16 jaar of ouder, inzage krijgen in hun medische gegevens via de beveiligde internetomgeving Mijn SKB. Door met uw DigiD code met sms-functie in te loggen op Mijn SKB, kunt u...

ontwikkeling en realisatie: HPU internet services
Privacy  |  Disclaimer  |  Sitemap